Kako se otroci učijo o znanosti?
V zadnjih petdesetih letih so raziskave bistveno spremenile način, kako učitelji in znanstveniki razumejo kognitivne sposobnosti majhnih otrok. Zdaj je splošno znano, da imajo predšolski otroci zelo dobro razvite notranje teorije o naravnem in družbenem svetu ter da so celo sposobni oblikovati zapletene in znanstvene sklepe že zelo zgodaj. Najpomembneje pa je, da se otroci naravno zanimajo za znanost in so zelo odprti za raziskovanje, eksperimentiranje in spoznavanje naravnega sveta, ki jih obdaja.
Otroci se na različne načine učijo kot znanstveniki. Raziskave kažejo, da je mogoče najti 8 praks, ki so povezane z načinom, kako se otroci učijo:
- postavljanje vprašanj (za naravoslovje) in opredeljevanje problemov (za tehniko).
- Razvijanje in uporaba modelov
- načrtovanje in izvajanje preiskav
- analiziranje in razlaganje podatkov
- uporaba matematike in računalniškega razmišljanja
- oblikovanje razlag (za naravoslovje) in načrtovanje rešitev (za tehniko)
- sodelovanje pri argumentiranju na podlagi dokazov
- pridobivanje, vrednotenje in sporočanje informacij
Raziskave kažejo, da lahko tudi dejansko izvajanje naravoslovja ali inženirstva spodbudi radovednost učencev, pritegne njihovo zanimanje in jih spodbudi k nadaljnjemu študiju; tako pridobljena spoznanja jim pomagajo spoznati, da je delo znanstvenikov in inženirjev ustvarjalno prizadevanje, ki močno vpliva na svet, v katerem živijo.
Ne samo, da se majhni otroci lahko ukvarjajo z naravoslovjem že v zgodnjih letih, raziskovalci so dosledno dokumentirali, kako se otroci redno učijo o naravoslovju in se z njim ukvarjajo vse življenje. Pomembni konteksti za učenje naravoslovja v zgodnjem otroštvu vključujejo:
- vsakdanje okolje, na primer pogovor s starši ali raziskovanje narave.
- oblikovana neformalna učna okolja, kot je obisk otroškega muzeja ali znanstvenega centra
- formalne izobraževalne ustanove, kot je vrtec
S temi izkušnjami otroci razvijajo interese, povezane z naravoslovjem, pridobivajo znanje o naravoslovnih temah in dejavnostih ter vadijo naravoslovne spretnosti in uporabo znanstvenih orodij in jezika. Novi dokazi kažejo, da imajo lahko ti rezultati zgodnjega učenja dolgoročne posledice za otroke, ko začnejo obiskovati šolo, in so lahko podlaga za razlike v naravoslovnem udejstvovanju in sodelovanju med spoloma.
Source: https://www.informalscience.org/news-views/how-young-children-learn-science